Dec 1, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (45) Kuseru Rindu Itu

Kuseru Rindu Itu
Hanni Ramsul

ISBN: 9789675067839
Penerbit: Kaki Novel Enterprise Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama September 2011
Halaman: 729
Harga: RM26

~ Rasaku… ~

Ada masanya memang sukar untuk mengukur bahagia itu bagaimana. Dalam membina keluarga yang bahagia, mungkinkah kita terlupa tentang aspek perhubungan hati antara dua pasangan? Aku rasa itu yang cuba dirungkaikan dalam naskhah terbaru Hanni Ramsul.

Perkahwinan antara Hisyam dan Idayu memang bahagia walaupun pada mulanya perkahwinan ini adalah aturan dua keluarga. Apatah lagi dengan kehadiran Syafiq, si anak lelaki yang cukup keletah bagaikan sudah melengkapi konsep bahagia di mata Idayu. Namun tidak bagi Hisyam. Ada sesuatu yang masih kosong di hatinya.

Kehadiran Maisara bagaikan mengisi kekosongannya itu. Maisara mengajar Hisyam erti rindu. Maisara juga berjaya membawa debar di hatinya. Yakin dengan hatinya, Hisyam cuba mengejar cinta yang dicarinya. Dia nekad mahu bersama-sama dengan Maisara.

Namun desakan Maisara yang mahukan Idayu disingkirkan di antara mereka, telah membuka satu dilema baru. Walaupun Hisyam yakin hubungannya dengan Idayu hanya berlandaskan rasa tanggungjawab, satu kenyataan yang paling dia takuti adalah dia tidak mampu untuk berpisah dengan Idayu. Benarkah dia mencintai Maisara, dan benarkah juga hubungannya dengan Idayu hanya kerana tanggungjawab semata-mata?

Scene yang paling aku suka bila si Syafiq jadi posmen ketika Hisyam cuba memujuk Idayu. Lagi sweet masa Hisyam dan Idayu tulis-tulis surat senyum-senyum padahal duduk sebelah-menyebelah. Aku juga suka dengan cara penulis yang tak sewenang-wenangnya mematikan watak Maisara. Ia bukanlah stereotaip dengan mencipta satu adegan accident atau pun penyakit kronik. Kiranya memang ada ending yang cukup berbeza untuk watak annoying sebegini.

Jika anda peminat PAM, rasanya memang tiada masalah untuk menikmati KRI ini kerana novel ini menarik walaupun ceritanya agak klise. Apa yang pasti tulisan dan gaya penceritaan Kak Hanni makin mantap. Meletup wa cakap sama lu... :P

Happy reading (^-<)
~Airina~

0 comments: